escolar-nena
Actualitat, Consells, Òptica

Un de cada tres escolars pateix disfuncions visuals que poden conduir a problemes en l’aprenentatge

La lectura és un procés d’aprenentatge que s’inicia en l’edat preescolar i continua més enllà de l’etapa acadèmica de l’ésser humà. Durant aquest procés els petits utilitzen el seu sistema visual per transportar al cervell tota informació del que es llegeix per a la seva interpretació i anàlisi. Això vol dir que el primer que ha de fer un nen o nena durant l’aprenentatge és veure bé.

El retard o fracàs escolar és el resultat de la incapacitat dels nens d’aconseguir el rendiment escolar establert pels centres educatius i, en un percentatge alt per sobre del 30 per cent, aquest problema no està relacionat amb les capacitats o intel·ligència dels alumnes, sinó amb anomalies visuals d’índole refractives.

L’aprenentatge a les aules es duu a terme mitjançant processos complexos i interrelacionats, sent la visió un dels més importants, pel que resulta bàsic dur a terme a aquestes edats primerenques revisions visuals periòdiques amb l’objectiu per descartar defectes refractius com la miopia, hipermetropia, astigmatismes i fonamentalment l’ambliopia, o ull vague, un dels problemes visuals que més influeixen en el retard escolar.

Un problema d’aprenentatge relacionat amb la visió pot ser degut a qualsevol disfunció visual que repercuteixi en la lectura. Cal tenir en compte que l’ambliopia incapacita l’estudiant per fusionar les imatges de l’ull dret i esquerre i obtenir una imatge única i tridimensional, de manera que aquesta disfunció dóna lloc a fatiga visual, malestar i afecta considerablement a l’eficàcia de la lectura i l’aprenentatge.

L’ull vague o ambliop, que afecta sobretot als menors de 7 anys, presenta una agudesa visual inferior a menys de la meitat del que es considera normal i aquesta baixa visió millora molt poc amb l’ús de lents, de manera que urgeix un tractament específic controlat per òptics-optometristes. Aquests tractaments resulten més eficaços com més jove és la persona. Té una fase crítica després de la qual la recuperació no és possible, d’aquí la importància de la seva detecció a temps.

Les famílies, a més del professorat, tenen un paper fonamental per detectar aquests problemes visuals mitjançant una sèrie de recomanacions senzilles:

  • Parar atenció a si el nen o nena s’acosta molt als llibres o a la televisió.
  • Distracció continuada en llegir i baixa comprensió del llegit.
  • Valorar si es fatiga quan està sotmès a estímuls visuals.
  • Mala escriptura a mà.
  • Si es detecta visió borrosa, tant de lluny com de truja.
  • Fixar-se en si acluca els ulls per mirar o fixar-se en detalls llunyans.
  • Observar si adopta posicions de torticoli (coll tort) quan llegeix o fa els deures, que a la llarga poden manifestar-se com dolors de coll o esquena.
  • Astenopia (visió borrosa, fatiga visual i mal de cap) amb freqüència.
  • Hiperactivitat durant la classe.
  • Inversió de lletres.
  • Baix rendiment escolar

En definitiva, molts dels símptomes de deficiències visuals es poden confondre amb símptomes que també apareixen en alguns trastorns de l’aprenentatge. En aquestes dates en què els estudiants tornen a les aules després de les vacances, és essencial que la seva visió sigui perfecta, per a això és imprescindible que a tots els escolars se’ls faci un examen visual complet per part de professionals òptics-optometristes, especialistes sanitaris d’atenció primària de la salut visual.